طب سوزنی و دیسک کمر

استفاده از طب سوزنی در درمان بیماری های مختلف

طب سوزنی و دیسک کمر

در بررسی مروری سیستماتیک در سال 2018 در دانشگاه جینان چین 13 مطالعه کارآزمایی بالینی با جامعه آماری 3503 نفر، در مورد تاثیر طب سوزنی و دیسک کمر مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

پژوهشگران در این بررسی نتیجه گرفتند که طب سوزنی در مقایسه با روش‌های دیگر مانند حرکات کششی کمر، ایبوپروفن، دیکلوفناک سدیم، ملوکسیکام، مانیتول به همراه دگزامترازون و مکوبالامین، کپسول ایبوپروفن به همراه fugui gutong و لوکسوپروفن تاثیر مطلوب‌تری در کاهش درد ناشی از دیسک کمر داشته است.

با اینحال آزمایشاتی با طراحی دقیق و کارآزمایی‌های بالینی با جامعه آماری بزرگ‌تر برای تاید بهتر این نتایج توصیه شده است.

در یکی دیگر از این پژوهش‌ها در بیمارستان جینان چین کار آزمایی بالینی بر روی 90 بیمار مبتلا به دیسک کمر با احساس درد به مدت 7 الی 4 در ناحیه سیاتیک، کمر و لگن انجام شد. این 90 نفر بطور کاملا یکسان از نظر سن، جنسیت در دو گروه مختلف قرار گرفتند که یکی از این گروه‌ها صرفا تحت درمان فیزیکی و گروه دیگر همزمان علاوه بر درمان فیزیکی، بوسیله طب سوزنی نیز تیمار شد.

درمان فیزیکی مورد استفاده شامل حرکات کششی در ناحیه آسیب دیده کمر به مدت 10 دقیقه، گرم کردن بوسیله لامپ فروسرخ به مدت 15 دقیقه و بغل کردن و چسباندن زانو به سینه به مدت 30 دقیقه در هر جلسه بوده است. اما طب سوزنی در نواحی Ashi point، MBW35، BL23، BL40، BL54، BL32، KD3 و SP6 انجام شد. در این روش سوزن‌ها به مدت 30 دقیقه و با استفاده از تکنیک reinforcing-reducing در محل کاشته شدند.

هر 10 دقیقه سوزن‌ها با دست در ناحیه کاشته شده چرخانده می‌شدند. در این بررسی کل دوره درمان 4 هفته بوده است.

نهایتا در این بررسی در گروه اول 82.2 درصد و در گروه طب سوزنی 93.3 درصد آثار بهبودی درد مشاهده شد. خصوصا در گروه طب سوزنی  و دیسک کمر میزان بهبودی در 19 بیمار حدود 95 درصد مشاهده شده بود که این می‌تواند به معنی درمان کامل بیماری باشد.

در حالی که در گروه اول حدود 7 نفر از بیماران میزان بهبودی مشابهی را تجربه کرده بودند. نتیجه نهایی در این پژوهش این بود که استفاده از تکنیک طب سوزنی گرم روش بسیار موثری برای درمان دیسک کمر است.

در پژوهش‌های مشابه دیگر تاثیر طب سوزنی و دیسک کمر نیز گزارش شده است. در بررسی کار آزمایی کلینیکی که بر روی 420 بیمار انجام شد تاثیر طب سوزنی الکتریکی با دارو مقایسه شد. در این بررسی مشخص شد که طب سوزنی چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت تاثیر بهتری در درمان دیسک گردن دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.